Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F89r65a40n44t29i69š83e72k 39K83š14í66r 2429556905

Myslím, že právo na separaci by nemělo být zdola nijak omezené a bez ohledu na národ.

+1/0
4.11.2017 20:57

M88i54c60h55a63l 43B54l98a22h34o93u19t 9424229411899

Děkuji za přečtení a názor. Jak myslíte to, že by nemělo být z dola nijak omezené? Že by mělo vycházet z vůle lidí? To tam ostatně píši. Ovšem nesouhlasím s tím, že by to mělo být bez ohledu na národ. Zdůvodníte to?

0/0
4.11.2017 21:09

J85i20ř82í 64Ř90e41z32n92í45k 4522362343845

Jednotlivci rozhodují, nikoliv abstraktní entity.

+2/0
4.11.2017 22:29

A27n74t26o45n93i48n 63K71a16d16l87c45e66k 9282199341596

V 18. roku popravde Ceske zeme a Slovensko samostatnost nechteli. Slovensko vubec nijak formalne neexistovalo, R-U mozna volbu nebo referendum nechtelo, ale to same nechteli ani Masaryk s Benesem. Vedeli totiz, ze Ceske zeme/volici/parlamenty by neodvolili rozbiti R-U. Jak u nas, tak v Hornich Uhrach. Proto si museli vymyslet pohadky a baje, aby jimi oblbli Britanii, Wilson byl stejne ideologie jako Masaryk a Francie rozbiti R-U privitala. Tudiz stvoreni CSR bylo jednostrane, z vule nekolika malo osob a zaroven tim predurcene k zaniku. Stejne tak dnesni CR. Nerespektuje sve narody, svoji historii a tim padem ani sebe samou. Takove staty v historii vzdy padly.

0/−3
4.11.2017 20:17

H50o60n96z93a 27V56r59á90n98a 5561317664201

No, na druhou stranu nevím, jak by někdo v roce 1918 dokázal uspořádat nějaký věrohodný plebiscit bez váhy hlasu. Všeobecná informovanost veškerá žádná, ekonomická vzdělanost v podstatě neexistovala a alespoň základní politický rozhled měl málokdo (oproti dnšní, informacemi propojené době). Asi jediné co by "plebs" dokázal, by bylo rozbití více soch a marijánských sloupů co neměly s R-U moc společného.

+2/0
4.11.2017 20:30

A21n17t29o23n93i58n 77K73a48d72l77c27e79k 9132939291346

Zemske parlamenty v te dobe fungovaly dobre. Melo to vesmes zustat u nich. V Rakousku jsou tak organizovani dodnes, my jsme zvolili vychodoevropsky model s centralistickymi kraji podle vzoru sovetu a vysledek je vic nez jasny.

+1/0
4.11.2017 20:38

P22a23v68e84l 12K75u36c90h10t28a 4656541947904

Není mi známo, že by Moravané a vůbec ne Slezané - nějak ve velkém usilovali o samostatnost, federaci, zemské uspořádání, "dvojdomek" atd. A považovali to za motor k pozvednutí teritoria. I taková severní Morava nemá Brno ve velké lásce.

+1/0
4.11.2017 20:30

A41n14t95o93n80i25n 53K34a59d55l85c11e87k 9292769471526

To zemske usporadani mela vlada hned po prevratu vratit sama, protoze to byla ona, kdo ho totalitne zlikvidoval. Ted se posmesne vysmivaji tem, kdo toho vyzaduji, at si o to reknou. Je jich procentualne malo, ale zvlaste na Morave se lide zacinaji probouzet. Slezsko je uplne jiny problem.

+1/0
4.11.2017 20:48

H64o71n74z44a 18V97r34á19n40a 5921327934401

Vcelku lze s Vaším článkem souhlasit, nicméně dle mého názoru, pokud nějaká část státního celku usiluje o samostatnost (a bez ohledu zda jde či nejde o legální postup), tak by ta část měla mít nějaké historické územě správní kontinuum. Tedy sudetské němce ani čechy bych jako příklad neuváděl. Sudety nikdy neměli historicky dané hranice a vládu (vládce, správce, mana...). Rozumněl bych např., kdyby stála o samostatnost Morava a pod. Jinak souhlasím, že každý kdo se chce osamostatnit od nějakého vyššího celku tak by tu možnost mít měl. A NIKDO, by mu v tom neměl bránit (také by mu to mělo být potupné).

+1/0
4.11.2017 20:02

P22a29v52e80l 45K22u83c19h23t13a 4796871627224

Tak nic není nula a sto - např. osamostatnění Slovenska česká strana spíše nebránila. Bylo to moudré rozhodnutí ́i když bez referenda. Katalánsko je v jiné situaci. Stoupenci odtržení nemají výraznou většinu a Španělsko je ostře proti.

+2/0
4.11.2017 20:15

H98o10n87z17a 23V61r75á10n82a 5301567324161

Ano souhlasím... Stoupenci by měli mít opravdu výraznou většinu. V případě toho Katalánska - Španělsko je sice ostře proti, ale nemělo by jim nijak (vojensky, administrativně...) bránit.

+2/0
4.11.2017 20:23

J70i84ř49í 31Ř31e40z29n42í65k 4582162823635

V zásadě ano, ale chybičky se vám tam vloudily.

0/0
4.11.2017 19:54

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz